Byggtips - kök

 
Nu är vi sedan några månader inflyttade i huset och börjar känna oss lite mer "hemma". Det är inte längre lika läskigt att röra sig eftersom rädslan att ha sönder eller repa har avtagit lite...
 
Något som jag ofta funderar på är alla småsaker i huset som var svåra att se på en ritning och som jag inte ens hade trott att jag skulle behöva ta beslut om. Så därför tänkte jag lägga upp några inlägg med lite tips, kanske inte menat att alla vill lösa saker på det sätt som vi gjort, men snarare för att väcka en tanke hos er som håller på att bygga så att man får tid att fundera igenom sina beslut lite. Vi har några saker i huset som vi med facit i hand gärna hade löst lite annorlunda och några saker som vi är otroligt nöjda med att vi lyckades komma på innan det var för sent...
 
Första tipset gäller köket.
 
Vi kom ganska tidigt på att det skulle bli väldigt mycket billigare att köpa vitvarorna själva, och jag kan verkligen rekommendera att ta in offerter från webshoparna, vi fick ner priset väldigt mycket, men...
...kolla noga vad ni har för nischhöjd i skåpen där kyl och frys ska stå, för det är inte standard.
 
Vi hade fått Electrolux offererat från HTH i Ö-vik som skulle leverera köket, ingick i husentreprenaden, men när vi var på HTH i Kungens Kurva och tittade så visade hon oss kyl och frys från Siemens. Vi fastande för dessa och tänkte inte så mycket mer på detta utan tog in priser. Samma dag som jag skulle beställa så fick jag någon tanke om att det kanske skulle vara bra att dubbelkolla så att allt skulle passa, vi hade även bytt ut inbyggnadsugnarna. Och då visade det sig att Siemens var 186 cm höga, Electrolux 183 cm och vårat nischmått var 185 cm... Hade varit ganska snopet om kyl och frys inte fått plats...
 
 
Viktiga centimetrar...
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0