Att bygga på landet

 
Vi bygger ju som ni kanske vet vårat hus på en lantgård, utanför stadsplanerat område. Jag är uppvuxen på den här gården och det kommer att bli toppen för hela familjen att flytta tillbaka hit, men...
 
Det är ganska många saker utanför huset som man måste fixa och som man tar för givet när man bor och bygger i en stad. Vi har ingen egen tomt utan huset integreras i den befintliga gårdsbyggnationen. Det finns inget vatten eller avlopp framdraget till tomtgräns, det finns ingen el framdragen till tomtgräns och fiber ska vi inte ens börja prata om, det kommer nog inte komma i närheten av huset under min livstid... Allt detta gör ju att vi måste gräva eget avlopp, borra egen brunn och dra fram ny elmatning från närmaste station. En massa saker som både kostar en hel del pengar och kräver lite planering av var de olika enheterna ska placeras. Så just idag när jag sitter med offerter från elektriker och ansökan om avlopp och en massa annat jobbigt pappersarbete känner en liten del av mig att det nog inte är så dumt att bo i lägenhet i alla fall...
 
För att avsluta lite positivt så har vi idag fått vårt startbesked på papper, bara två veckor efter att bygget satt igång...Skidstahus hade inte lyckats ta fram den energiberäkning som måste finnas men igår så skickades den in till kommunen. Nu har vi ju haft ett startmöte och fått ok att sätta igång så vi har inte fuskat men det är nog bra att ha alla papper i ordning också!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0